Specifieke skate blessures

15 February 2014 Hits: 3136 Written by Brian
Print Email

Roller Skate Blessures

Afgezien van blessures na een valpartij, kunnen er bij (onzorgvuldige) beoefening van het roller skaten ook specifieke skate blessures ontstaan. Verkeerde belasting of overbelasting van bepaalde structuren en verwaarlozing van een reeds bestaande blessure kan verder skate plezier aardig teniet doen. Hoewel een combinatie van factoren meestal de basis vormt van blessures, blijkt bij het roller skaten een grondslag de boventoon te voeren, namelijk een incorrecte houding.

 

Wanneer men op schoenen staat, neemt het lichaam automatisch de meest comfortabele houding aan. Dit is niet noodzakelijkerwijs de meest gezonde houding, maar al naar gelang de situatie, wil men op z`n gemak zijn. Op wieltjes is dat heel anders; daar gaat het in eerste instantie om balans. Een beginnende skater wil in evenwicht blijven (lees:overeind) en dat is zeker in het begin verre van comfortabel.

De neiging om naar voren te hangen, levert al direct het grootste probleem op. Door het bovenlichaam naar voren te kantelen en de heup niet naar voren te stuwen (weak core), moet men onnodig meer inspanning leveren om evenwichtig te blijven staan. De heup, of beter nog, het bekken dient onder appel gebracht te worden, waardoor er een constante bewustwording optreedt van hoe het bekken gepositioneerd is.Basic Stance Side View Sketch

Een onjuiste lichaamshouding kan onder andere leiden tot knieproblemen en scheenbeenblessures. Aan de voorkant van het onderbeen kan het scheenbeenvlies ontstoken raken of de scheenbeenspier overbelast raken (vroeger nog wel `s aangeduid als shin splint).

Een ander veelvoorkomend probleem bij roller skaters zijn liesblessures. In de liesstreek ontspringen de adductiespieren vanaf de voorzijde van het heupbeen en zijn verantwoordelijk voor een binnenwaartse (adductie) en naar binnen draaiende (endorotatie) beweging van het been vanuit de heup. Een zeer specifieke skate techniek dus. Soms kan het zijn, dat het roller skaten bemoeilijkt wordt door al bestaande problemen, zoals afwijkingen in biomechanische aanleg (bijv. beenlengte verschil), verhoogde spierspanning of te korte spierlengte.


Door het low-impact karakter op de gewrichten zou het roller skaten een goed alternatief kunnen zijn voor mensen die geen voorkeur geven aan harlopen en joggen. Let wel, banden, pezen en kraakbeenstructuren staan onder grote druk tijdens het goed onder de knie krijgen van bepaalde roller skate technieken. Wanneer zij met extra lichaamsgewicht te maken krijgen dan waar zij aanvankelijk in aanleg voor ontworpen zijn, kan dit leiden tot ernstige gewrichtsblessures. Vooral bij langdurig overmatig sluimerende bewegingsschade, wordt niet altijd direct de juiste link gelegd. (Elke ochtend naar je werk fietsen in een te zwaar verzet met koude start zou voor de hand liggen zo lijkt het, maar wordt vaak vergeten bij analyse van problemen).

Bij een overwegend recreactieve sport als roller skaten is tegenwoordig iedereen eigenwijs en meestal ervaringsdeskundig. Mensen laten zich niet graag corrigeren, of zien daar geen aanleiding toe en laten zich daardoor niet in de wielen rijden. Ook wordt er over het algemeen bij skate lessen, workshops en dergelijke, weinig tot geen aandacht besteed aan houding en verantwoord bewegen. Primair staat voorop het leren van een dansje, pasje of trucje en de snelle bevrediging daarvan, wat mensen ervaren wanneer het een soort van lukt. De aanleg voor een fundamentele basis ontbreekt dikwijls. Waarschijnlijk omdat de meesten zich niet de tijd en aandacht gunnen, die dit vergt.


Een goede basisvaardigheid bij wekelijkse oefening, duurt gemiddeld zo'n anderhalf tot twee jaar. Het leren `zitten` (hard of strong core ontwikkeling), het  vooruit en achteruit verplaatsen en het remmen (op techniek en niet met stoppers!!) zijn allen noodzakelijke componenten, die zorgen voor een veilige skate ervaring voor de beoefenaar zelf, maar ook voor de omgeving. Ook bij `middle gaming`, oftewel het dansen/jammen op een klein oppervlak, is een fundamentele basis veel veiliger, leuker en effectiever, dan het aanleren van losse trucjes en bewegingspatronen.

 

Mocht je besluiten eens de stoute wieltjes aan te veteren, of een roller skate party te bezoeken, hierbij een aantal tips:

1. Test thuis vooraf (op schoenen), hoe het is met je balans/evenwicht en coordinatie. Eenvoudige oefeningen (google it!) kunnen je al een goede indruk geven.

2. Ga vooraf na, hoe het is gesteld met je (been -en buik) spierkracht en algehele conditie. (Vooruit / achteruit lunge is een goed uitgangspunt)

3. Licht de instructeur of instructrice altijd vooraf in over oude of reeds aanwezige blessures, zodat je bij bepaalde oefeningen gewezen kunt worden op aandachtspunten die voor jou van belang zijn.

4. Bescherming is misschien niet stoer, maar kan wel enigszins een gevoel van onzekerheid wegnemen. Met veiligheid boven ijdelheid heb je langer skateplezier

 

Een veilige en bevredigende roller skate ervaring hangt niet alleen af van goede instructie. Ook keuze van het juiste materiaal kan een grote rol spelen. Bijvoorbeeld goedzittende skates en de juiste hardheid van wielen op de daarvoor bestemde ondergrond, zijn allemaal van invloed op een complete beleving. Een goede rustige opbouw is altijd verstandig en voorkomt ook blessures, op welk niveau je ook bent.

Het aanleren van goede en functionele skatevaardigheid is nuttiger dan het aanleren van valtechnieken. Uit balans raken is altijd reëel, maar met goede en intensieve training is balanscorrectie bijna altijd mogelijk. Vallen is altijd de laatste optie en door training kun je de automatische neiging om met de armen de val op te vangen of te breken, minimaliseren. (De zogenaamde steunreflex, wat voor ernstige pols-, arm-, en schoudercomplicaties kan zorgen).

Voor een goede start als beginner, of een revisie op houding en verdere ontwikkeling als ervaren skater, is het zeker een goed idee om eens te rade te gaan bij een kenner van de materie. Je zult jezelf verbazen!

 

Brian B. Kanhai
Kinetic Coaching
Ambassadeur Quadsk8
www.quadsk8.nl

 

 

Contact Info

Quadsk8 International

Binckhorstlaan 135, floor I   2516 BA Den Haag

phone: +31 612124959

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

IBAN NL48INGB0004676593

BIC INGBNL2A


Foundation Es Quint

 

Affiliation

Online Skateshop